Többszörös expozíció - Kerekasztal-beszélgetés a kortárs holokauszt-ábrázolásokról (2013. szeptember 24.)

A beszélgetés a Gallery8 Többszörös expozíció - A roma holokauszt emlékezete-kortárs reflexiók című október 2-ig megtekinthető kiállítása kapcsán kerül megrendezésre.

 

Többszörös expozíció
Kerekasztal-beszélgetés a kortárs holokauszt-ábrázolásokról

2013. szeptember 24., 18:00

Gallery8 
(1084 Budapest, Mátyás tér 13.)

 

 


A beszélgetés résztvevői: 

Balogh Tibor, képzőművész
Bán Zsófia, író, kritikus, egyetemi docens (ELTE Amerikanisztika Tanszék)
Kékesi Zoltán, esztéta, egyetemi tanársegéd (MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék)
Nemes Csaba, képzőművész
Orbán Katalin, egyetemi oktató, adjunktus (ELTE Média és Kommunikáció Tanszék)

moderál: Simon Vera, kulturális antropológus (tranzit.hu)

A Gallery8 - Kortárs Művészeti Térben Többszörös expozíció - A roma holokauszt emlékezete-kortárs reflexiók címmel kiállítás nyílt augusztus 2-án a roma holokauszt emléknapján. A felkért kortárs képzőművészek és írók munkái a roma holokauszt emlékezetét tematizálják egy fotó segítségével. A kiállítás központi eleme, ami segítette az együtt gondolkodást, mederbe terelte a gondolatokat, illetve közös nevezőre hozta a munkákat a Horváth Erzsébet roma származású nőről 1937. május 12-én készült fotó.

A kortárs holokauszt-ábrázolások szerves részét képezi a fotó. A többed-generáció emlékezetét nem az események, hanem azok reprezentációi - elsősorban a fotók - alkotják. Az ismétlés nem érzéstelenít a horrorral szemben, vagy nem jelent védelmet a sokktól, éppen ellenkezőleg, a kényszerű és traumatikus ismétlődése, felbukkanása a képeknek összeköti a másodgenerációt az elsővel, nem véd meg, hanem újra mozgásba hozza a múltbeli emlékeket, de megtölti őket személyes jelentésekkel, értelmezésekkel, esztétikai kifejezésekkel.

Hogyan viszonyul a kortárs holokauszt művészet a múlthoz? Milyen viszonyt feltételez a személyesség a kollektív emlékezettel? Beszélhetünk e 'jó' holokauszt művészetről? Mi kell ahhoz, hogy egy mű 'hatással' legyen az emberre és beindítsa az emlékezeti munkát? Beilleszthetőek-e a munkák a nemzetközi művészeti praxisba? Értékelhetőek-e a piacon a holokauszt emlékezetet tematizáló művek, van e gyűjtőközönségük, vagy az árak alakulását nem a piac határozza meg? Mi a szerepe egy kurátornak: az alkotás a művészi megnyilatkozás szabad akaratából fakad, vagy generálható a művészi reakció? Milyen befogadói azonosulások lehetségesek, illetve figyelembe kell e venni a befogadót az alkotás folyamatában? A deportálások közelgő 70. évfordulója kapcsán: milyen kapcsolat van politika és művészet között? Mi a szerepe a művészetnek egy ilyen évforduló esetén?
Az esemény a Facebookon.


Vissza a főoldalra
Hozzászólások:
Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Legolvasottabb cikkek